Ülök a reggeli dugóban és elmélkedem, hogy milyen jó lesz majd, ha elkészül a nyugati tehermentesítő út, mert minden fórumon azt hangoztatják, hogy annak elkészültével normalizálódni fog a közlekedési káosz Debrecenben.
Vegyük ezt egy kicsit górcső alá. Az út nyomvonala gondolom mindenki előtt ismert. A Csemete utcát folytatja a belvárosi tömbökön keresztül egészen az Erzsébet utcáig. Épp ennek az útnak a vége, vagy éppen eleje aggaszt engem egy kicsit. Mert amíg a Csemetéről történő rávezetés egyértelmű és szükséges, addig a Nagyállomás felőli végén az az ember érzése, hogy ott a jövőbeni autós koppan majd egy nagyot a vele szembe lévő ház falán. Arról nem is beszélve, hogy a forgalom szempontjából elviselhetetlen ez a csomópont. Az Erzsébet utca forgalma már most is telített, ide vezetik majd a tehermentesítő utat. Vajon az Erzsébet utcát mivel tehermentesítik? Az a probléma, hogy a létrehozni kívánt kiskörút ezen a kis szakaszon azonos nyomvonalra kerül a meglévő nagykörúttal. A Nagyállomás előtti lámpa olykor a Keletterv épületéig, vagy éppen a felüljárón a Szabó Kálmán utcáig torlaszolja fel a kocsisort. Úgy vélem, hogy ez a projekt további forgalmat fog generálni, miközben eltűnnek a csendes kis utcák.
Tisztában vagyok vele, hogy erre az útra szükség van, mivel a Piac utca egy része sétáló utcává vált, de attól tartok, hogy az elszlömösödött városrész inkább ingatlanbiznisz áldozatává válik. Nem tudom ki, hogy van vele, de én szívesebben nézem a kissé lepusztult épületeket, melyek még megmenthetőek (látok bennük jövőt), mint a Cívisház által erre a területre tervezett „csodaépületeket”. (Remélem nem ezekre az épületekre gondolnak a laikusok, mikor a debreceniséget, a debreceni stílust hangoztatják.) Mindenki gyönyörködhet ezekben az épületekben a Cívisház honlapján.
No de vissza a mi kis utunkhoz. Talán majd csak a jövő dönti el, hogy helyes volt-e a nyomvonal, az elképzelés. Gondoljunk bele, Borsos az Egyetem sugárút létrehozásával a régi debreceni városszövetet és utcákat nem nagyon vette figyelembe. A célja a Simonyi út és Péterfia utca tehermentesítése volt, valamint a két kultúrközpont összekötése. Ez az elképzelés csak részben valósult meg, a sugárút a Honvéd utcánál elkanyarodik, mert már abban a korban is sokan vitatták az út helyességét. A mai Poroszlay és Komlóssy utcák még mindig esetlegesen, követhetetlenül folytatódnak a sugárút túlsó oldalán.
Ahogy tanulmányoztam ezt az utat, előkerültek a Multimodális Központ, az új autóbuszállomás látványtervei. Most nem magáról az épületről akarok beszélni, arról kevés információm van. Inkább a telepítés helyességét és kapcsolatait vitatom. A megvalósíthatósági tanulmány egyértelműen „kihozta”, hogy az új autóbusz állomás helyszíne a Nagyállomás és a Homokkerti felüljáró közé eső területen a legalkalmasabb. Ha arrafelé sétálunk hitetlenkedve nézem a területet, hogy fér majd el oda az 50ezer négyzetméteres épület? Látva ezeket a látványképeket látszik, hogy cipőkanállal talán sikerül. Befeszül a felhajtó és a vasúti sínek közé. Az Art-Vital által készített vázlatterv óta az épület mérete megnőtt, valószínűleg a tervezési program változása miatt. Amit viszont sajnálok - ezért is hoztam fel ezt a témát,- hogy emiatt a területnövekedés miatt a Nagyállomás oldalszárnyait mindkét oldalon elbontják.
A mai Nagyállomás épülete ezekkel a szárnyakkal egységes, letisztult képet mutat, őszintén bevallom, nekem tetszik ez az épület. A központi árkádos épületet mintegy Cour d’honneur-ként öleli a két téglaburkolatos oldalszárny, melynek arányos nyílásosztásai megnyugtatóak. Hangsúlyos pillérsora, olyan nekem, mintha Debrecen kapuja lenne, ami alatt elhaladva kilépünk a városból, vagy megérkezünk ide, attól függ, honnan nézzük. Igazi kortárs épület, melynek megőrzése közös ügyünk. Sajnos a hiperbólikus-paraboloid felülvilágítókon időközben kicserélt műanyag nyílászárók sokat rontanak az összképen.
A látványképen látható, hogy a jobb oldali szárny (posta) helyére egy újabb bevásárlóközpontot és irodákat terveztek, ez az épület „csak” 100ezer négyzetméteres lesz. (Úgy látszik még nincs elég pláza Debrecenben.) Ezáltal a megmaradó Nagy(?)állomás kasztrált központi épülete be lesz szorítva nála 4-5ször nagyobb épülettömegek közé. Szegény úgy érezheti majd magát, mint aki mellé a moziban kétoldalt egy-egy kétszázkilós ember ül le, hiába volt ott hamarabb. Ráadásul tömegképzésben és anyaghasználatban egyik épület se követi az állomás épületét, de ami a legrosszabb, hogy még egymással se kommunikálnak. Azt írják, hogy ez a bevásárló központ még csak tervezési fázisban van, remélem még alakulni fog az összkép.
Ezen gondolatok kavarognak bennem. Várom véleményeteket a témáról, ki hogy látja ezeket a közeljövőben megvalósuló projekteket. Beszéljünk róla.
No de vissza a mi kis utunkhoz. Talán majd csak a jövő dönti el, hogy helyes volt-e a nyomvonal, az elképzelés. Gondoljunk bele, Borsos az Egyetem sugárút létrehozásával a régi debreceni városszövetet és utcákat nem nagyon vette figyelembe. A célja a Simonyi út és Péterfia utca tehermentesítése volt, valamint a két kultúrközpont összekötése. Ez az elképzelés csak részben valósult meg, a sugárút a Honvéd utcánál elkanyarodik, mert már abban a korban is sokan vitatták az út helyességét. A mai Poroszlay és Komlóssy utcák még mindig esetlegesen, követhetetlenül folytatódnak a sugárút túlsó oldalán.
Ahogy tanulmányoztam ezt az utat, előkerültek a Multimodális Központ, az új autóbuszállomás látványtervei. Most nem magáról az épületről akarok beszélni, arról kevés információm van. Inkább a telepítés helyességét és kapcsolatait vitatom. A megvalósíthatósági tanulmány egyértelműen „kihozta”, hogy az új autóbusz állomás helyszíne a Nagyállomás és a Homokkerti felüljáró közé eső területen a legalkalmasabb. Ha arrafelé sétálunk hitetlenkedve nézem a területet, hogy fér majd el oda az 50ezer négyzetméteres épület? Látva ezeket a látványképeket látszik, hogy cipőkanállal talán sikerül. Befeszül a felhajtó és a vasúti sínek közé. Az Art-Vital által készített vázlatterv óta az épület mérete megnőtt, valószínűleg a tervezési program változása miatt. Amit viszont sajnálok - ezért is hoztam fel ezt a témát,- hogy emiatt a területnövekedés miatt a Nagyállomás oldalszárnyait mindkét oldalon elbontják.
A mai Nagyállomás épülete ezekkel a szárnyakkal egységes, letisztult képet mutat, őszintén bevallom, nekem tetszik ez az épület. A központi árkádos épületet mintegy Cour d’honneur-ként öleli a két téglaburkolatos oldalszárny, melynek arányos nyílásosztásai megnyugtatóak. Hangsúlyos pillérsora, olyan nekem, mintha Debrecen kapuja lenne, ami alatt elhaladva kilépünk a városból, vagy megérkezünk ide, attól függ, honnan nézzük. Igazi kortárs épület, melynek megőrzése közös ügyünk. Sajnos a hiperbólikus-paraboloid felülvilágítókon időközben kicserélt műanyag nyílászárók sokat rontanak az összképen.
A látványképen látható, hogy a jobb oldali szárny (posta) helyére egy újabb bevásárlóközpontot és irodákat terveztek, ez az épület „csak” 100ezer négyzetméteres lesz. (Úgy látszik még nincs elég pláza Debrecenben.) Ezáltal a megmaradó Nagy(?)állomás kasztrált központi épülete be lesz szorítva nála 4-5ször nagyobb épülettömegek közé. Szegény úgy érezheti majd magát, mint aki mellé a moziban kétoldalt egy-egy kétszázkilós ember ül le, hiába volt ott hamarabb. Ráadásul tömegképzésben és anyaghasználatban egyik épület se követi az állomás épületét, de ami a legrosszabb, hogy még egymással se kommunikálnak. Azt írják, hogy ez a bevásárló központ még csak tervezési fázisban van, remélem még alakulni fog az összkép.
Ezen gondolatok kavarognak bennem. Várom véleményeteket a témáról, ki hogy látja ezeket a közeljövőben megvalósuló projekteket. Beszéljünk róla.
9 hozzászólás:
Két témát is érintettél, a kettő összefonódik, de külön-külön is fontosak, érdemes róluk beszélni. Nem tudom, hogy tehermentesítő útnak nevezném-e a város részéről a meglévő utakon keresztül vágott Csemete utca folytatását. Mindenesetre a lehetséges választási lehetőségeket növeli ha A-ból B-be szeretnék eljutni. És a kiskörút nyomvonala leválik a nagykörút szakaszáról valamennyire, ez már tényleg tehermentesít valamennyire, viszont a találkozás, "ütközés" az nekem is kérdés. De nincs is ezzel semmi gond, szükség van rá. Jelenleg egyedül a Nyugati utca szedi össze a forgalmat, úgy hogy megszűnt a Piac utca autós forgalma.
Én ennek megoldását 2 dologban látnám. A legfontosabb az lenne, ha az M35 -öst a Mikepércsi útig kikötnék, mert akkor nem jönne a városba feleslegesen, akinek nincs itt dolga. Illetve a Kassai út felé is ki kellene kötni, így a Nyíregyházára igyekvők is elkerülhetnék a várost. Tehát szerintem a várost elkerülő fél gyűrű lenne a legfontosabb. Visszatérve az Erzsébet utcához és Hídhoz, itt látom a másik problémát. A városból kifelé igyekvőknek egy szűk keresztmetszeten kell áthaladniuk (híd felüljáró), ami lassítja a forgalmat. De ugyanez a helyzet a Nyíregyháza felől érkezőkkel, őket a Petőfi téri csomópont fogja meg, itt is leszűkül az útpálya.
A Nagykörút keleti oldalán a Nyíl utcával is mindenképp kell valamit kezdeni, ha reformálni szeretnék a nagykörút közlekedését.
A másik téma a bevásárló központ. Úgy látszik nem tudunk eleget építeni. Viszont, hogy optimista legyek, a parkolásra, ennek megoldására mindenképp szükség van, és erre teljesen jó helyen lenne az épület. Ha pedig ekkora beruházást tesznek ide, akkor remélem a csomópontot is megoldják majd. Kicsit nyers lesz amit mondok, de akinek ilyen honlapja van (Art-Vital) hogy tervezhet ide épületet? De mivel nem ismerem a terveket, nem is mondok róla semmit. Elhiszem, hogy valahogy meg lehet oldani a feladatot. Csak reméljük hogy a végeredmény jó lesz. Még azt is el tudom fogadni, hogy Plaza kell ide. De mindenképp rendezni kell az állomás környékét.
Nem tudom érthető volt-e a hozzászólás eleje, de Csemete utca folytatása nem öncélú átvágás, hanem a leendő Kiskörút nyugati új szakasza lesz. Amire mindenképpen szükség van. Biztosan tehermentesíteni is fog, de ez önmagában nem elég!
Azért az érdekes lesz, hogy a Kiskörút északi és déli szakaszán is lesz egy Pláza. A modern város új súlypontjai.
Hogy tiszta legyen a kép....
Az Artvital csak egy tanulmánytervet készített a buszpályaudvarra, ami kb két-három évvel ezelőtt volt. Ezt a terv Kertai Laci munkája, aki már jó pár éve foglalkozik ezzel a témával. Már a 90-es években készített tanulmányterveket a buszpályaudvar elhelyezéséről és az épület lehetséges kialakításáról. Az új pályaudvar építése, mint lehetőség azóta is napirenden van, csak attól függ mennyire, hogy éppen van-e rá keret vagy sem(hasonlóan a Stadion esetéhez). Ha volt lehetőség anyagi támogatásra pályázni, akkor készült egy-egy tanulmányterv, (ebből az Art-vital is készített egyet vagy kettőt) de tovább nem jutott a dolog. Tavaly viszont már határozottabbá vált a város, ezért egy engedélyes tervre írt ki közbeszerzési pályázatot, amit Laci és a Keletterv nyert meg. A terv a mi irodánkban készült, én is részt vettem benne, ezért ha érdekel titeket, akkor esetleg meg tudom mutatni és elmesélni, hogyan is alakult ki az a koncepció, amit most láttok a képeken. Ez a terv egy több éves (évtizedes) folyamat (előtanulmányok, számtalan egyeztetés rengeteg szakhatósággal, kompromisszumok, főépítészi elképzelések... stb.) eredménye, ezért úgy gondolom, hogy igazán csak úgy lehet jó kritikát megfogalmazni vele kapcsolatban, ha az ember ismeri az egész történetet.
Természetesen! jó lenne a terveket is megismerni. Azt kérdezném, hogy a tervezés a házról szólt csak, vagy a környezetével, közlekedéssel, a híddal, is foglalkoztatok? Az épület az állomás miatt fontos lehet tömeg, funkció vonatkozásában, viszont a körbejárt "dugó" kérdés felmerült-e és milyen viszonyban a tervezés során? Született-e rá megoldás?
A fő téma a buszpályaudvar, de szorosan hozzá kapcsolódik a terület közlekedési rendszere. Több változás is történne, pl az állomás előtt megszűnne az egyirányú forgalmú "körút", új csomópontok jönnének létre, stb... De ezt igazán majd a tervek alapján tudom elmondani. A dugót csak az általad is említett Debrecent elkerülő út
befejezése oldaná meg, ami az egész projekt egyik alapfeltétele volt. Elvileg a buszpályaudvar már csak az elkerülő után épülhetne meg. Érdekesség még, hogy Laci előző tervein csak helyközi buszpályaudvar szerepelt, de Kovács Ákos kérésére (amire nem lehet nemet mondani:-)) az itt lévő helyi buszok megállóhelyei is bekerültek az épületbe, ami jelentős alapterületnövekményt jelentett. Így a ház kb. duplájára nőtt, de én úgy érzem, még így is sikerült elég jól megoldani. Majd mutatok közeli képeket is, azon jobban érezhető, hogy az épület szemmagasságból nem érződik olyan "súlyosnak", mint madártávlatból.
Azt nem vizsgálta valaki, hogy azt az egyébként is túlterhelt csomópontot, miként lehetne felkészíteni a várható terhelésre. Az a rengeteg busz, autó milyen hatással lesz a közlekedésre. Mert az elég harmatos kifogás, hogy majd az elkerülő mindent megold. Szerintem legfeljebb 10%-os javulás lesz...kérdés mikor!?
A közlekedéstervező a Miklós utcától az Attila térig megvizsgálta a körutat (4-est), az összes csomópont áthaladó forgalmát kiszámolta. Az Erzsébet utcáról a Piac utcai balra kanyarodást kiiktatta, a Cella bárhoz közeli csomópontot megszüntette, az állomás előtti hurok megszüntetésével pedig a körútról balra kanyarodó jelentős buszforgalmat kikapcsolta a forgalomból, ezzel a körúton való haladás dinamikussá válik. Végülis az állomás előtti szakaszon lévő két csomópont miatt torlódik túlnyomórészt a forgalom. Másrészről, ha belegondolsz a buszforgalomban nem sok változás lesz, mert már most is ezen a szakaszon halad át a helyközi buszok nagyrésze. A buszpályaudvar bekötése pedig az adottságokhoz képest egész ötletesen lett megoldva. Összességében az egész közlekedési rendszer kialakítását komoly vizsgálatok és egyeztetések előzték meg, így a jelenlegi megoldás egy optimális válasz az adott programra. Az elkerülő megépítése is feltétlenül szükséges, mert a nagy kamionforgalmat csak így lehet megszüntetni. Azonban így sem biztos, hogy nem lesz többé dugó, mert az emberek már lassan a WC-re is kocsival járnak, és egy családban lassan már nem kettő, hanem három, négy autó lesz. Ha olyan, környezettudatos gondolkodású emberek élnének ebben a városban, mint pl. te (Zoli), akkor oldódna csak meg ez a közlekedési probléma. Sajnos ez jelenleg csak álom. Addig viszont marad a tehermentesítő út, elkerülő út, esetleg 8 sávos utak épülhetnének..... Bár lehet hogy 10 év múlva már az is kevés lesz. Nincs mese, a fejekben kell megoldani a problémát.
Úgy látom a hátadra tettük a terhet Dani, neked kell védeni a mundér becsületét :) Érdekelne a többiek véleménye is, hogy ha az elkerülőtől eltekintünk, akkor van-e megoldás a közlekedés javítására? Ám azt gondolom el kellene fogadni, hogy minden családban 2-3 autó lesz és így tervezni. Még szerencse, hogy a panellakások tervezésekor jóval több parkolót alakítottak ki, mint amit az aktuális társadalmi helyzet, állapot megkívánt. Emellett lehet agitálni az energiatudatosság mellett. De ettől nem tekinthetünk el. Autó, dugó mindig lesz.
Eléggé ide kapcsolódik szerintem a házi pályázatunk témája, ami ezek fényében más értelmet is nyerhet!
Az igazság az, hogy mi is tudjuk, hogy ez a terv nem tökéletes, ezért a kritikákat el kell fogadnunk, azonban az adott programnak, illetve az időközben felmerült, "kötelezően betartandó" igényeknek teljesen megfelel. Sőt, a mostani állapothoz képest a tervezett állapot megvalósulása esetén a közlekedés csak jobb lesz. Lehet, hogy nehéz elhinni, de a tervet áttanulmányozva világossá válik.
A terv megszületése iszonyú küzdelem volt. Képzeljétek el, mikor egy asztalnál ülnek a város, a MÁV, a Hajdú Volán, a DKV, a Közútkezelő, a Tiköfe, a főépítész. Mindenki okosabb mint a másik, és mindenki úgy érzi, hogy a másik az ő kárára akar magának előnyösebb helyzetet teremteni. (Erről Laci tudna bővebben mesélni) Kb. fél év kellet, mire a közlekedési koncepció kialakult.
Na, majd egy alkalomra beviszem a terveket, és ha van kedvetek, ki lehet elemezni a helyzetet.
Megjegyzés küldése